ANA SAYFA
Please select your language
ENGLISH
        

Antioksidanlar neden bu kadar önemli?

Mucize yaratan diyetlerin revaçta olduğu günümüzde beslenme uzmanları her vücudun ihtiyacının tek tip olamayacağı gibi mucize reçeteler vermenin de mümkün olmadığına dikkat çekiyor. Öğünlerimizde 4 besin grubuna da yer verirsek tüm antioksidanlardan yaralanarak daha sağlıklı beslenebiliriz.

Aldığımız besin maddeleri, hücrelerimizde oksijenle birlikte yakılarak enerjiye dönüşür. Ancak bu yanma işlemi sırasında “oksidan” adı verilen zararlı moleküller ortaya çıkar. Hava kirliliği, ultraviyole ışınları, radyasyon, egzoz, sigara dumanı gibi birçok faktör de serbest radikalleri çoğaltır. Oksidanlar; kanser, damarlarda yapı bozuklukları ve erken yaşlanmaya sebep olur. Vücutta bu oksidanlarla savaşıp onları etkisiz hale getiren ve vücuttan atılmasını sağlayan kimyasal maddelere “antioksidan” adı verilir. Antioksidanlar vücudu zehirden arındırıp, bağışıklık sistemimizi güçlendirir.

Vitaminler en önemli antioksidanlar
Bu antioksidanların en önemlileri C ve E vitamini, beta-karotendir. Bu antioksidanları içeren besinleri günlük beslenmemizde bol miktarda bulundurmalıyız. Limon, portakal, çilek, greyfurt, kivi, dolmalık biber, enginar, brokoli, fasulye, maydanoz, kuşburnu ve ahududu bol miktarda C vitamini; ayçiçek yağı, zeytinyağı, fındık, badem, soya, ceviz ve fıstık türleri de E vitamini içermektedir. E vitamini selenyum ile birlikte bağışıklık sisteminin fonksiyonunun artmasına yardımcı olur. Ayrıca hem erkekte hem de kadında kalp krizi riskini azaltır, birçok kanser türüne karşı da vücudumuzu korur. Aynışekilde turuncu, kırmızı, yeşil sebze ve meyvelerde (domates, karaciğer, havuç, ıspanak, brokoli, marul, kayısı ve kavun) bol miktarda bulunan A vitamini de kandaki beyaz hücre aktivitesini artırarak kansere karşı vücudu korur. Ayrıca keten tohumu da östrojene bağlı gelişen kanser riskini azaltır. Soya fasulyesi kanser, kemik erimesi ve kalp damar hastalıkları riskini azaltır. Meyan kökünde bulunan glikozidler alerji ve iltihabı azaltır. İçeriğinde Omega 3 yağ asitlerini barındıran balık ve yeşil çay da tüketilmesi gereken besinlerdir.

Anne sütü bağışıklığı güçlendiriyor
Bebeğe anneden plesanta yolu ile geçen tek antikor Ig G’dir ve yaşam boyu koruyucu özelliği vardır. Bu nedenle en önemli probiyotik besin anne sütü ve yoğurttur. Probiyotik besinler bağırsak florası için faydalı canlı bakteriler bileşimidir. Bunların ishal ve besin alerjilerinin önlenmesi ve iyileştirilmesinde faydaları vardır.

Sağlıklı yaşam
Bağışıklık sistemini desteklemek amacıyla yapılan diyetin göz önünde bulundurulması gereken spesifik yönleri vardır. Savunmaya yönelik yemeyi planlıyorsak yağ ve kolesterol tüketimi, protein alımı ve diyet lifi de en az aldığımız besinlerin çeşitliliği kadar önemlidir. Bu noktada yağlı ve bol salçalı etlerden ve fazla miktarda şeker tüketiminden de kaçınmak gerekir. fiekerler akyuvarların bakterileri yutma ve yok etme yeteneğini azaltır. Ayrıca bağışıklık sistemini oluşturan hücrelerin organizmadaki hareketlerini sürdürebilmeleri için günde en azından 2–3 litre su tüketmek gerekir. Besin öğelerinin organizmaya yeterli ve dengeli miktarda sunulması, sağlıklı kilo aralığında kalabilmek, stres kontrolü, düzenli ve kişiye uygun bir egzersiz ve hareketli bir yaşam, sağlıklı yaşam tarzının koşulları olmalı.

Fatoş Özcan
Uzman Diyetisyen - Diyabet Diyetisyeni
[ozcanfatos@hotmail.com]


 

PAYLAŞ PAYLAŞ
YORUM YAPMAK İÇİN TIKLAYINIZ TARİF EKLEMEK İÇİN TIKLAYINIZ

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.
Üye iseniz lütfen giriş yapınız veya üye olmak için tıklayınız.

Yorumlar

antioksidan vücut için gerekli

alleez - 27-04-2012 07:14
çok faydalı bilgiler

ilknur05 - 16-01-2012 09:32
meyve ve sebzeyi bol bol tüketmeliyiz ki ,vücudumuz dirençli olsun .

nıluferdonmez - 09-08-2011 06:42
SAĞLIK - GÜZELLİK
EN ÇOK OKUNANLAR
EN SON YORUMLAR
Site Kullanım Koşulları