ANA SAYFA
Please select your language
ENGLISH
        

Kış hamileliğinde dikkat edilmesi gerekenler

 

Minik yavrunuzu sağlıkla kucağınıza almayı nasıl da sabırsızlıkla bekliyorsunuz öyle değil mi? Heyecanınıza bazı zamanlar endişe de eşlik edebildiğinden, ona en küçük bir zarar gelmemesi için şüphesiz kılı kırk yarıyorsunuz. Hele de bu soğuk kış günlerinde bir yandan etrafta kol gezen virüslere karşı korunmaya diğer yandan da doktorunuzun önerisi üzerine eve kapanıp hareketsiz kalmamaya çalışıyorsunuz.

Peki, kış hamileliğinde beslenmeden hijyene nelere dikkat etmeli? Kış hamileleri için sporun önemi ne? Kış hamileliğindeki hastalık riskleri ve korunma yöntemleri neler?
Tüm bu soruları Acıbadem Kadıköy Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Dr. Harika Bodur Öztürk, Mynet Kadın okuyucuları için yanıtlıyor.

 

 

Kış hamileleri beslenmede nelere dikkat etmeli?

Gebelik sürecinde sağlıklı ve dengeli beslenmek anne ve bebek sağlığını şüphesiz olumlu yönde etkiler. Beslenme konusunda hamilelerin besin çeşitliliğini artırması ve mevsiminde olan gıdaları tüketmesi önemlidir. Gebelik ayına göre vücudunuzun ihtiyacı değişiklik gösterebilir. İkinci trimester ve sonrasında günlük kalsiyum alımına dikkat edilmesi gerekir.

Özellikle hayvansal proteinlerin tüketimi büyüyen bebeğinizi desteklemesi açısından tavsiye edilir. Eğer vejetaryenlik söz konusuysa B 12 vitamini takviyesi yapılabilir. Kış aylarında turunçgiller, brokoli, kivi, yeşil biber gibi C vitamini seviyesi yüksek olan gıdaları beslenme zincirinde tutmak gerekir.

 

 

Kış hamileliğindeki hastalık riskleri ve korunma yöntemleri neler?

Gebelikte bağışıklık sisteminiz daha zayıf çalışır. Bu nedenle de viral enfeksiyonlara yatkınlık olabilir. Eylül ve ekim aylarında 2. ve 3. trimesterdeki gebelere koruyucu amaçlı grip aşısı da uygulanabilir. Burunda sinüsler çevresinde kan akımı arttığı için ödeme bağlı burun tıkanıklığı olabilir. Burun tıkanıklığı için steril saline damlalar, okyanus suları kullanılabilir. Soğuk algınlığı durumunda sıvı alımını artırmak ve istirahat etmek önemlidir.

Kış aylarındaki gebeler soğuk algınlığı durumunda ıhlamur-tarçın gibi bitkisel çaylar içebilir. Gebelerde soğuk algınlığı üzerine bakteriyel enfeksiyon da kolaylıkla eklenebilir. Eğer ateşiniz varsa, sarı- yeşil burun akıntısı ve/ veya balgam çıkışı söz konusu ise doktorunuzla görüşmeniz gerekir. Gebeler bu dönemde çoğunlukla ilaç kullanamayacaklarını düşünürler. Ancak bakteriyel enfeksiyonlar tedavi edilmezse anne sağlığı açısından riskli durumları tetikleyebilir. Üst solunum yolu enfeksiyonu bronşit, pnömoni gibi alt solunum yolu enfeksiyonuna dönüşebilir. Böyle bir durum söz konusu olduğunda, gebelikte kullanılabilecek uygun tedavi seçilir.

 

 

Kış hamilelerine evde sağlıklı ortam yaratmak için neler yapılmalı?

Kış aylarında ısınma nedeniyle ev içi ortamda nem oranı düşük olabilir. Burun tıkanıklığı yaşıyorsanız gece odanızda soğuk buhar uygulaması yapabilirsiniz. Evin günlük havalandırılması da önem arz eder. Viral enfeksiyonlar çoğunlukla damlacık yoluyla bulaşırlar. Yetersiz havalandırılan mekanlarda solunum yoluyla bulaşan hastalıklara yakalanma riski yükselir.

Günde 15-20 dakika süreyle evinizdeki pencereleri açarak odaları havalandırabilirsiniz. Çalışma ortamında birçok kişiyle temas ediyorsanız ellerin sık yıkanması da bulaşıcı hastalık riskini azaltan diğer bir yöntemdir. Günlük yaşantısını evde geçiren gebelerin özellikle temizlik için kullanılan deterjanları solumaması gerekir. Temizlik sırasında temizlik yapılan odanın havalandırılması da kullanılan kimyasala maruziyeti azaltacaktır.

 

Kış aylarında hamileler için en uygun sporlar hangileri?

Gebelik boyunca en çok tavsiye edilen spor düzenli günlük yürüyüştür. Hem kardiyovasküler sistem için hem de şeker metabolizması açısından 30-40 dakikalık yürüyüşler tercih edilmelidir. Kış aylarında gebeler, suda ve buzda kayma potansiyeli düşük olan ayakkabılar tercih etmelidir. Yoga ve pilates gebelerde tercih edilecek diğer egzersizlerdendir.

Yoga özellikle son trimesterde bel-kalça ağrısı olan gebelerde ağrıyı azaltmada, bozulan duruşu desteklemede diğer sporlara göre daha etkilidir. Yapılan bilimsel çalışmalar, haftada 150 dakika düzenli spor yapan gebelerde normal doğum oranlarının arttığını gösteriyor. Gebelikte önerilen kilo alımı 10-12 kg'dır. Kış aylarında gebelik sürecini geçiren anne adaylarının düzenli egzersiz yapması kilo kontrolünde de şüphesiz etkili olacaktır.

Kaynak : IVillage Türkiye

YAZDIRMAK İÇİN TIKLAYINIZ PAYLAŞ PAYLAŞ
YORUM YAPMAK İÇİN TIKLAYINIZ TARİF EKLEMEK İÇİN TIKLAYINIZ

Yorum yapabilmek için üye girişi yapmış olmalısınız.
Üye iseniz lütfen giriş yapınız veya üye olmak için tıklayınız.

Yorumlar

Bu yazı hakkında henüz yorum yapılmamış.
AKTÜEL
EN ÇOK OKUNANLAR
EN SON YORUMLAR
Site Kullanım Koşulları